Klienci indywidualni

Dla klienta

Jak podłączyć dom do instalacji gazowej – krok po kroku


Krok 1.
  Sprawdź, czy jesteś w zasięgu sieci gazowej.

Aby sprawdzić, czy nieruchomość znajduje się w zasięgu sieci gazowej najlepiej skontaktować się z naszą spółką telefonicznie lub wysłać maila na adres e-mail: sekretariat@gmdystrybucja.pl.
W treści maila proszę podać adres nieruchomości lub numer działki ewidencyjnej, która ma być podłączona do sieci gazowej. Nasz przedstawiciel skontaktuje się z Państwem udzielając pełnej informacji na temat terminu w jakim możemy zaoferować podłączenie. Samo wysłanie zapytanie nie jest żadnym zobowiązaniem dla klienta. Dla nas stanowi cenną informacją na temat ewentualnego zapotrzebowania na gaz w danym rejonie i może wpłynąć na nasze plany inwestycyjne.

Krok 2.  Złóż wniosek o warunki przyłączeniowe

Aby przyłączyć gaz do budynku należy zacząć od złożenia wniosku o określenie warunków przyłączenia do sieci gazowej, deklarującego pobór paliwa gazowego w ilości:

– nie większej niż 10 m3/h. Wniosek

– powyżej 10 m3/h. Wniosek

Można również skorzystać z pomocy naszego doradcy w wypełnieniu takiego wniosku. Wypełniony wniosek należy złożyć w siedzibie spółki lub wysłać na adres:  Gaz Mazowsze Dystrybucja Spółka z o.o.,  ul. Trenów 55, 05-080 Laski. Złożenie wniosku o warunki przyłączeniowe nie stanowi żadnego zobowiązania klienta do podpisania umowy. Jeżeli istnieją techniczne i ekonomiczne możliwości dostawy gazu, zakład gazowniczy – w przypadku Gaz Mazowsze Dystrybucja Sp. z o.o. wydaje “warunki przyłączenia”. Dokument ten potwierdza możliwość przyłączenia potencjalnego klienta do sieci gazowej oraz określa przybliżony termin realizacji zadania. Zdarza się, że decyzja jest odmowna, na przykład, gdy nieruchomość jest na terenie znacznie oddalonym od istniejącej sieci i budowa nowego odgałęzienia jest zbyt kosztowna. Odroczenie wydania pozytywnej decyzji następuje do czasu pojawienia się niezbędnej liczby odbiorców paliwa gazowego w danej okolicy. Warto się zatem zorientować, czy właściciele sąsiadujących działek nie rozważają możliwości doprowadzenia gazu. Być może uda się namówić ich do złożenia wniosków i spółka gazownictwa zmieni decyzję o rozbudowie sieci.

Krok 3.  Zawarcie umowy o przyłącze do sieci.

Po otrzymaniu pozytywnej decyzji o warunkach przyłączenia do sieci możemy przystąpić do sporządzenia i podpisania umowy o dostarczanie paliwa gazowego. Podpisana obustronnie umowa o przyłączenie do sieci będzie podstawą do rozpoczęcia prac projektowych i budowlano-montażowych związanych z realizacją przyłączenia obiektu do sieci. Przyłączenie nieruchomości do sieci gazowej to budowa, która wymaga prac projektowych, uzyskania opinii i pozwoleń oraz pracy kilku specjalistów, a zatem czasu co należy wziąć pod uwagę przy planowaniu inwestycji.

Krok 4.  Realizacja inwestycji

Po podpisaniu umowy spółka ma obowiązek doprowadzić sieć gazową do linii granicznej posesji na ogół do ogrodzenia do której ma być podłączony gaz. Przyłącze gazowe zakończone jest kurkiem głównym umieszczonym w szafce gazowej wraz z reduktorem i gazomierzem Przyłącze gazowe  wraz z szafką i jej zawartością pozostaje własnością spółki Gaz Mazowsze.

Krok 5. Instalacja gazowa

Instalacja gazowa składa się z dwóch części – instalacji doziemnej na zewnątrz budynku, a także instalacji wewnętrznej, wykonywanej w Państwa domu. Przyszły odbiorca może już zlecać zaprojektowanie i wykonanie instalacji doziemnej i wewnętrznej firmie oraz wystąpić o pozwolenie na jej wykonanie w wydziale budownictwa Starostwa Powiatowego. Może również to zadanie zlecić naszej firmie, wtedy my zajmiemy się uzyskaniem pozwolenia, projektowaniem i wykonaniem po wcześniejszym ustaleniu zakresu i kosztów prac. Jeśli prace nad wykonaniem instalacji wewnętrznej będą prowadzone jednocześnie wraz z budową przyłączania nieruchomości do sieci gazowej, niezwłocznie po oddaniu przyłącza można zamontować gazomierz i uruchomić odbiór gazu. W przeciwnym wypadku gotowe przyłącze będzie musiało poczekać na wykonanie instalacji wewnętrznej.

Do wniosku o pozwolenie na budowę instalacji potrzebne będą następujące dokumenty:

  • projekt instalacji gazowej,
  • opinia kominiarska,
  • tytuł prawny do nieruchomości (akt notarialny lub odpis z księgi wieczystej),
  • aktualna mapa do celów projektowych.

 

Krok 6.  Uruchomienie

Po otrzymaniu zgłoszenia o zakończeniu prac związanych z budową instalacji gazowej wraz z protokołem odbioru prac podpisanym przez kierownika budowy oraz kominiarza, w obecności inwestora zostanie przeprowadzona próba szczelności instalacji gazowej wewnętrznej, a jej pozytywny wynik zostanie potwierdzony protokołem z próby szczelności instalacji. Jeżeli instalację gazową wykonuje dla państwa inna firma, to po jej sfinalizowaniu należy przekazać naszej spółce pozytywny protokół z wykonanej próby szczelności instalacji gazowej. Protokół ten jest niezbędny, aby uruchomić procedurę montażu gazomierza. Od tego momentu rozpocznie się pobór gazu.

Koszt inwestycji

Podane poniżej ceny opłaty przyłączenia do sieci  obowiązują od dnia 22.07.2017 r. Opłata za przyłączenie nieruchomości do sieci gazowej  zależy od tego, jak daleko od sieci gazowej zlokalizowany jest budynek bądź granica Państwa działki. Opłata za przyłączenie do sieci gazowej o długości  do  15 metrów  wynosi 2757,54 zł brutto*. W tę cenę wliczony jest projekt przyłącza, uzyskanie pozwolenia od zarządcy drogi, w której zlokalizowana jest sieć gazowe, szafka gazowa, koszty wszystkich elementów potrzebnych do jego budowy (trójnik siodłowy, kształtki, rury przewodowe, zawór główny, reduktor z zaworem bezpieczeństwa i wysokiej klasy gazomierz), a także koszt robocizny. Jeśli natomiast długość przyłączenia do sieci gazowej (od miejsca włączenia do sieci gazowej do granicy własności) będzie dzielić odległość  większa, niż 15 metrów, opłata za każdy  dodatkowy metr przyłącza  wyniesie 96,56 zł brutto/mb*.
* Opłata przyłączeniowa do sieci gazowej dla przyłącza o mocy do 10 m3/h.

Kontrola instalacji gazowych

Aby bezpiecznie korzystać z  instalacji gazowej  właściciel lub zarządca nieruchomości zgodnie z zapisami:  Prawa budowlanego  (Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623) powinien co najmniej raz w roku sprawdzić stan instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych, spalinowych, wentylacyjnych). Kontrolę instalacji gazowych mogą przeprowadzać  tylko upoważnione osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia.